-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41932)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16891)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2865)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2447)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2207)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1691)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1659)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:27310 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

اينكه جمله اي از امام نقل مي كنند كه اگر لازم باشد براي حفظ نظام حكمي از دين را تعطيل كنيم اين كار را انجام مي دهم (نقل به مضمون) آيا چنين برداشتي درست است كه روزي مثلاً براي حفظ نظام لازم باشد نماز ترك شود، اين كار بايد صورت بگيرد مگر غير اين است كه انقلاب اسلامي براي حفظ دين بوده است پس چگونه مي تواند با برداشت افرادي به بهانه حفظ آن حلالي حرام و حرامي حلال شود؟



شايد شنيده باشيد كه احكام فقهي از يك منظر دو گونه هستند، يكي احكام اوليه و ديگري احكام ثانويه، احكام اوليه مانند وجوب نماز است كه شما اشاره نموديد، اين احكام را هيچ كس حتي رسول اكرم هم بدون اجازة خداوند نمي تواند حكم آنرا كلاً تعطيل كند مضمون حديث معروفي هم كه ميگويد حلال محمد تا روز قيامت حلال است و حرام او نيز تا قيامت حرام است مربوط به همين احكام اوليه است. در مقابل آن احكام ثانويه است، مراد از احكام ثانويه اين است كه موضوعي در اسلام در شرايط عادي داراي حكم ثابتي است و همين موضوع در شرايط اضطرار به شكل موقت حكمش تغيير مي كند يعني آن حكم اولي موقتاً برداشته مي شود و يك حكم موقت جديد جاي آن را مي گيرد و همينكه شرايط اضطرار و غير عادي برطرف شود دوباره آن حكم اولي برمي گردد. به عنوان مثال، همة فقها و مراجع فتو ايشان اين است كه نوشيدن شراب، حتي يكقطره، حرام است. اين حكم اولي و اصل شراب است كه در شرايط عادي وجود دارد. از طرفي ديگر همة فقها مي گويند اگر كسي در شرايطي قرار گرفت كه از تشنگي دارد مي ميرد و دسترسي به هيچ آب و آذوقه اي ندارد و تنها مقداري شراب نزدش است، مي تواند فقط به مقداري كه از مردن نجات پيدا كند از آن شراب بنوشد. ملاحظه ميكنيد كه در شرايط اضطرار و اجبار همين شراب حلال شد ولي دوباره وقتي حالش خوب شد بر او حرام مي شود. با اين توضيح مي توانيم درستي سخن امام خميني (ره) را كه شما به آن اشاره كرديد درك كنيم، يعني اگر امام فرموده است براي حفظ نظام، اگر لازم باشد حكمي از دين را تعطيل مي كنم مراد همان احكام ثانويه است كه در شرايط خاص و در صورت نابود شدن يك فرد يا به خطر افتادن اصل نظام مي تواند به شكل موقت جايگزين احكام اوليه شود.







مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.